Wednesday, February 13, 2013

Ahmad Zahin Diduga Lagi...Penyakit Kulit Mulluscum

6 Februari 2013,

Malam tue terperasan ade bintik" merah di leher zahin, tapi tak byk 3,4 biji kot. mula ibu ingatkan ekzema... Tapi malam tu zahin tido lena aje, tak pulak menggaru. Malam esok nye, ibu lihat bintik" tu bertambah lagi 2,3 biji. Pagi jumaat ibu terus bawak zahin ke klinik swasta, bukan le pakar tapi ramai orang cakap kalo untuk kanak-kanak ubatnye serasi. Doktor ckp alahan, tapi ibu pertikaikan jugak, sebab biji" nye bertambah, doktor tu masih dgn pendapat dia. Takpe la, kite berusaha, moga allah permudahkan. dah 2hari tak surut, biji" bertambah lagi, hati dah tak keruan.
Kebetulan balik kg, jadi ibu buat keputusan untuk bwk zahin berjumpa dengan pakar kulit di tanjung tualang, klinik nagoke. Doktor nye mmg bagus. Sebelum nie, berubat ekzema zahin pun di klinik nagoke. alhamdulillah, tiada lagi luka sehingga berdarah, tapi ekzema masih ade, seolah-olah ia datang dan pergi dan datang semula....itupun sebab peluh, habuk dll. memang sangat perlukan jagaan yang betul dari segi sabun mandi, makan dan sebagainye.

Berbalik pada kisah biji" di leher zahin, doktor tu tengok je dia ckp ini penyakit kulit yang disebabkan oleh kuman, mulluscum... allahuakhbar, sayu rase hati ibu. kesian kat zahin. tapi moga ade hikmah di sebalikNYA. Sekali lagi yang buat ibu rase sedih, ia akan ambil mase yg lama untuk sembuh, tapi penyakit nie tak merbahaya. doktor ckp akan sembuh dlm 8 bulan jika tidak dirawat. Jika dirawat dalam sebulan akan hilang tapi ubatnya adelah sejenis asid, kesan nyer akan rse pedih. Ibu dan ayah sepakat untuk ambil ubat, tak sanggup nak biar hingga berbulan lamenye. Doa ibu moga dipermudahkan buat kita untuk lalui semua ini, dan moga zahin akan segera sembuh dan ianya tidak akan berulang lagi. Tambah lagi ibu tengah mengandung dan bakal melahirkan. Macam" bermain dalam kepala, siapa yg nak beri tumpuan pada zahin, sapukan ubat...zahin pun memang tak boleh pisah dgn ibu. Ya allah, moga diberikan kesembuhan kepada ahmad zahin.

No comments:

Post a Comment